Ιδιαίτερα δημοφιλές μεταξύ των καταναλωτών στην Ελλάδα είναι το μοντέλο πληρωμών Buy Now, Pay Later – BNPL (αγοράζω τώρα, πληρώνω αργότερα), αν και εφαρμόζεται στη χώρα μόλις μερικούς μήνες.


Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η Klarna, η γνωστή σουηδική εταιρεία fintech που εφαρμόζει στην Ελλάδα την υπηρεσία BNPL, τρεις φορές περισσότεροι Ελληνες αγοραστές (63%) θα προτιμούσαν υπηρεσίες ΒΝPL έναντι πιστωτικών καρτών (22%). Μάλιστα, το ποσοστό που καταγράφεται στην Ελλάδα είναι το υψηλότερο μεταξύ των 14 χωρών στις οποίες πραγματοποιήθηκε η έρευνα της Klarna.
Ακόμη πιο ενδιαφέρον είναι το εύρημα ότι το 61% των Ελλήνων αγοραστών εγκαταλείπει τις πιστωτικές κάρτες για Buy Now, Pay Later υπηρεσίες επειδή οι πιστωτικές κάρτες έχουν πρόσθετες χρεώσεις και τόκους.
Η παροχή της υπηρεσίας BNPL αποδεικνύεται επίσης ότι κάνει πιο δημοφιλή μια εμπορική επιχείρηση. Το 84% των αγοραστών είναι πιο θετικά προσκείμενο στις αγορές από ένα ηλεκτρονικό κατάστημα που θα τους έδινε τη δυνατότητα να πληρώσουν μετά την παράδοση (επιλογή BNPL). Για αυτό άλλωστε το 59% των καταναλωτών αναμένει από τους εμπόρους να επενδύσουν σε τεχνολογίες (π.χ. BNPL) που θα τους παρέχουν εύκολες διαδικτυακές πληρωμές. Το 64% αυτών δηλώνει το ίδιο για τα φυσικά καταστήματα. Το 95% θεωρεί χρήσιμο να έχει την επιλογή να χωρίσει την πληρωμή του σε ισόποσες δόσεις για ένα προϊόν ή υπηρεσία υψηλής αξίας χωρίς επιπλέον χρεώσεις ή τόκους.
Αυτοί που κυρίως επιλέγουν στο ταμείο να πληρώσουν βάσει του μοντέλου BNPL είναι οι νεότεροι και συγκεκριμένα οι καταναλωτές που ανήκουν στη λεγόμενη Γενιά Ζ (Generation Z), καταναλωτές δηλαδή ηλικίας από 18 έως 24 ετών.
Στο πλαίσιο της έρευνας εξετάστηκαν επίσης γενικότερα οι τάσεις στις ηλεκτρονικές αγορές. Το 70% των καταναλωτών που ανήκουν στην Gen Z και στους Millennials (25-40 ετών) στην Ελλάδα προτιμούν να κάνουν τουλάχιστον τις μισές αγορές τους σε ηλεκτρονικά καταστήματα, ξεπερνώντας ακόμη και καταναλωτές σε πιο ανεπτυγμένες αγορές, όπως αυτές της Γερμανίας και των ΗΠΑ. Το 39% χρησιμοποιεί για τις ηλεκτρονικές αγορές το κινητό τηλέφωνο, ενώ πολύ σημαντικό ρόλο για να προβεί κάποιος σε μια αγορά παίζουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Σύμφωνα με την έρευνα, το 45% που έχει κάνει μια ηλεκτρονική αγορά τον τελευταίο μήνα, το είδε πρώτα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ποσοστό που είναι το υψηλότερο μεταξύ των χωρών στις οποίες έγινε η έρευνα.
Η έρευνα στην Ελλάδα έγινε σε αντιπροσωπευτικό δείγμα 1.001 καταναλωτών τον Σεπτέμβριο του 2022.